Gezondheidszorg en keurmerken

15 februari 2018

Zoals in iedere branche wordt er ook in de gezondheidszorg gebruik gemaakt van keurmerken. Volgens Wikipedia is de definitie voor een keurmerk:
Een compact, visueel kwaliteitsoordeel over een product of dienst, afkomstig van een betrouwbare bron. Dit is een onafhankelijke deskundige instantie.

Enkele bekende voorbeelden van bekende en officieel erkende keurmerken zijn bijv. BFHI (Baby Friendly Hospital Initiative), in 1991 gelanceerd door de WHO en UNICEF ter bescherming, bevordering en ondersteuning van borstvoeding in en door zorginstellingen. Zo ook de Smiley, geïntroduceerd door de in 1977  landelijk opgerichte vereniging Kind & Ziekenhuis (door ouders). Het doel van deze vereniging is het optimaliseren van kindgerichte zorg in Nederland. De Smiley is hiervoor een kwaliteitskeurmerk.
Helaas duiken er regelmatig nieuwe stempels en logo’s op, waarvan een groot deel de titel “keurmerk” niet verdient. Hier lopen wij in onze branche ook nog wel eens tegenaan.
Blijf derhalve gezond kritisch en vraag jezelf altijd af:

  • Wie zit er achter het keurmerk? Blijkt dat uit de desbetreffende website?
  • Staan er namen, contactgegevens en vestigingsgegevens van de desbetreffende instantie op de website?
  • Wat is de achterliggende gedachte van het keurmerk? Wat zegt het keurmerk eigenlijk?
  • Aan welke voorwaarden moet iets of iemand voldoen om het desbetreffende keurmerk te mogen dragen? Zijn deze voorwaarden duidelijk geformuleerd en door wie en/of welke instantie zijn deze voorwaarden bepaald?

Met andere woorden: Blijf ook met betrekking tot dit onderwerp je gezonde verstand gebruiken en laat je niet (mis) leiden door een mooi stempel als visualisatie van een minder mooi keurmerk!